Rozwój e-commerce

Znaczący rozwój internetu w XX wieku przyczynił się do rozwoju handlu elektronicznego, czyli inaczej e-commerce. Możliwość sprzedaży swoich produktów, czy usług przez internet, stworzyła zupełnie nowe możliwości dla przedsiębiorców. O wiele łatwiej jest stworzyć sklep internetowy, niż stacjonarny, dlatego więcej osób ma możliwość spróbowania swoich sił w biznesie. W obecnych czasach kupimy w internecie niemal wszystko. W sieci znajdziemy zarówno sklepy internetowe zajmujące się sprzedażą podstawowych produktów spożywczych, sklepy sprzedające modne obuwie oraz ubrania, sklepy z elektroniką i wiele innych.

Początki e-commerce

Zakupy internetowe zostały wynalezione w Wielkiej Brytanii, w 1979 roku przez Michaela Aldricha. Od 2000 roku większość amerykańskich oraz europejskich firm oferuje swoje usługi i produkty w Internecie. Jeśli chodzi natomiast o początki e-commerce w Polsce, to pierwszy sklep internetowy powstał tutaj w 1997 roku.

Korzyści wynikające z rozwoju e-commerce

Rozwój handlu elektronicznego niesie za sobą wiele korzyści. Zarówno dla przedsiębiorców jak i dla samych kupujących. Jeśli chodzi o zalety e-commerce dla firm to główną z nich jest fakt, że założenie sklepu internetowego jest o wiele prostsze, oraz mniej kosztowne, niż w przypadku otwierania sklepu stacjonarnego. Zależnie od oferowanego produktu, wystarczy posiadać magazyn jeśli jest to konieczne. Czasami przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą fizycznych produktów, nie muszą nawet posiadać magazynu, gdyż możliwe jest dostarczanie produktu prosto z hurtowni do klientów.

Jeśli chodzi natomiast o korzyści dla klientów to wzrosła przede wszystkim wygoda zakupów. Obecnie można przez internet kupić niemal wszystko, nie wychodząc nawet z domu. Kurier dostarczy naszą paczkę pod wskazany adres, a wszystko odbywa się w ciągu maksymalnie kilku dni. Łatwiej jest też oszczędzić na zakupach, gdyż można na bieżąco porównywać ceny we wszystkich sklepach internetowych i wybierać te, w których dany produkt jest najtańszy. W przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, nie byłoby to takie proste. Część osób woli jednak sklepy stacjonarne, argumentując to możliwością obejrzenia produktu na żywo lub możliwością przymierzenia ubrań w sklepie odzieżowym. Warto pamiętać jednak o tym, że produkt zakupiony w Internecie można zwrócić bez podania przyczyny do 14 dni, dzięki takiej opcji zakupy w internecie oferują wszystko to co sklepy stacjonarne. Może się nawet okazać, że jest to lepsza opcja, gdyż mamy więcej czasu na spokojne obejrzenie produktu lub przymierzenie ubrań, w przypadku wątpliwości.

Nowe trendy w e-commerce

Obserwując sytuację i rozwój handlu elektronicznego, można zauważyć, że rola urządzeń mobilnych w e-commerce jest coraz większa. Niektórzy szacują, że do końca bieżącego roku, aż 70% ruchu w e-commerce będzie pochodziło z urządzeń mobilnych.

Mówi się też, że w 2018 roku przedsiębiorcy bardziej skupią się na wdrożeniu dostaw tego samego dnia. Czas dostarczenia produktu to główna wada zakupów internetowych, szacuje się, że średni czas dostawy w europejskich sklepach internetowych to około 3 dni. Ludzie, którzy nie mają tyle czasu wybiorą sklepy stacjonarne, dlatego sprzedawcom internetowym zależy na umożliwieniu dostaw tego samego dnia.